Zbor anulat sau întârziat? | Drepturile tale
Vă oferim consultanță și reprezentare pentru obținerea unor despăgubiri în cuantum de până la 600 euro, de la companiile aeriene, pentru zbor anulat, amânat, refuz la îmbarcare sau bagaje pierdute sau deteriorate. Formularul se completează rapid și ușor, iar procedura nu implică factori de risc sau costuri pentru tine, cu șanse ridicate de succes.
zbor amanat, zboruri anulate, refuz imbarcare, compensatie zbor, compensatii zboruri, bagaje pierdute, negociere zbor, drepturi pasageri, drepturile pasagerilor, zboruri amanate, zbor anulat, compensatie zbor anulat, compensatie zbor amanat, compensatie bagaje pierdute, compensatie refuz la imbarcare, obtinere compensatie, refuz îmbarcare, compensație, bagaje pierdute, negociere, drepturi pasageri
13383
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-13383,unselectable,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Drepturile pasagerilor

1. Legislația aplicabilă

Care sunt prevederile legale, care protejează drepturile tale?

Drepturile pasagerilor aerieni au fost reglementate la nivelul Uniunii Europene prin Regulamentul CE nr.261/2004. Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au stabilit în ce situații companiile aeriene au obligația de a asigura asistență sau de a plăti despăgubiri pasagerilor aerien, dar și care sunt situațiile în care răspunderea lor este înlăturată.

 

Regulamentul CE nr.261/2004 se aplică dacă: Regulamentul CE nr.261/2004 NU se aplică dacă:
1. Dacă zbori pe teritoriul Uniunii Europene (indiferent dacă zborul este operat de către o companie din UE sau din afara UE. 1.Ai întârziat la ckeck-in, aceasta fiind obligația ta. Prin urmare, încearcă să ajungi cu cel puțin 45 de minute înainte de decolare.
2.Daca aterizezi pe un aeroport din Uniunea Europeana, venind din afara Uniunii Europene, iar cursa este operată de o companie din UE). 2.Dacă ai cumpărat biletul la un preț, care nu este direct accesibil publicului.
3.Dacă decolezi de pe un aeroport din Uniunea Europeană către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este sau nu operat de o companie din UE. 3.Dacă ai primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență) pentru probleme legate de zbor în baza legislației aplicabile a unei țări din afara Uniunii Europene.

2. Când sunt protejate drepturile tale?

În ce situații sunt recunoscute drepturile tale, prin intermediul Regulamentul CE 261/2004?

Regulamentul CE 261/2004 îți asigură o serie de drepturi în situații precum:

  • refuz la îmbarcare,
  • anulare zbor
  • întârziere prelungită.

3. Refuzul la îmbarcare

Cum este definit refuzul la îmbarcare?

Refuzul la îmbarcare cuprinde situațiile în care compania aeriană refuză transportul pasagerilor pe un anumit zbor, deși aceștia s-au prezentat pentru îmbarcare în condițiile stabilite prin rezervare ( au o rezervare valabilă, se prezintă personal la ora stablită pentru înregistrare sau dacă nu s-a indicat o oră, nu mai târziu de 45 de minute înaintea orei de plecare).

 

De ce apare acest refuz? Suprarezervarea (overbooking) este practica prin care companiile aeriene vând mai multe bilete decât locurile disponibile în avion. În acest mod, companiile urmăresc să ofere locuri disponibile celor care nu au reușit să își rezerve un loc, dacă pasagerii care au rezervare nu se prezintă.

 

În cazul unui refuz la îmbarcare, pasagerii au dreptul la asistență, compensație și rambursarea costului biletului sau redirecționare

Ce reprezintă dreptul la asistență în cazul refuzului la îmbarcare?

În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii au dreptul de a primi gratuit, din partea companiei aeriene, următoarele beneficii:

 

  • Mese și băuturi răcoritoare, pe durata timpului de așteptare;
  • Cazare la un hotel, dacă este necesară o ședere suplimentară, față de cea programată de către pasageri;
  • Transport între locul de cazare și aeroport;
  • Două apeluri telefonice sau mesaje telefon sau fax;

În ce constă dreptul la compensație în cazul refuzului la îmbarcare?

În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii au dreptul la o compensaţie în cuantum de:

 

  • 250 EUR pentru zborurile pe o distanță mai mică sau egală cu 1500 km;
  • 400 EUR pentru zborurile intracomunitare pe o distanță mai mare de 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km;
  • 600 EUR pentru toate celelalte zboruri:

În ce constă dreptul la rambursare sau redirecționare în cazul refuzului la îmbarcare?

Pe lângă dreptul la asistență, companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor dreptul de a alege între următoarele opțiuni:

 

  • rambursarea, în termen de maxim şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea de de călătorie neefectuată şi pentru partea deja efectuată, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, într-un timp cât mai scurt;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Dreptul la rambursare sau redirecționare exclude dreptul la compensație?

Nu, pasagerii au dreptul la compensație, chiar dacă și-au exercitat dreptul la rambursare sau redirecționare.

În ce situații refuzul la îmbarcare nu dă naștere drepturilor enumerate mai sus?

În situația în care refuzul la îmbarcare este refuzat pentru motive temeinice, dreptul la asistență, dreptul la  rambursare sau direcționare și dreptul la compensație nu mai sunt recunoscute pasagerului aerian.

 

Motive temeinice sunt cele precum:

  • starea de sănătate a pasagerului;
  • documente de călătorie necorespunzătoare;
  • motive de siguranță sau securitate.

4. Întârzierea zborului

Ce reprezintă un zbor întârziat și când li se oferă asistență pasagerilor?

Conform Curții de Justiție a Uniunii Europene, un zbor este considerat întârziat dacă este efectuat în conformitate cu programarea iniţial prevăzută şi dacă ora efectivă de plecare a acestuia este întârziată față de ora de plecare prevăzută inițial.

Pasagerilor trebuie să li se oferă asistență în situațiile în care un operator de transport aerian anticipează o posibilă întârziere a unui zbor peste ora de plecare, după cum urmează:

 

  • timp de două ore, în cazul zborurilor cu o durată egală sau mai mică de 1.500 km;
  • timp de minim 3 ore, în cazul tuturor zborurilor intracomunitare cu o distanță mai mare de 1 500 de km şi al oricăror alte zboruri  cu o distanță cuprinsă între 1 500 şi 3 500 de km;
  • timp de minim 4 ore, în cazul tuturor celorlalte zboruri.

Ce reprezintă dreptul la asistență în cazul zborului întârziat?

În cazul întârzierii unui zbor, pasagerii au dreptul de a primi gratuit, din partea companiei aeriene, următoarele beneficii:

  • Mese și băuturi răcoritoare, pe durata timpului de așteptare;
  • Două apeluri telefonice sau mesaje telefon sau fax;

 

Dacă ora de plecare anticipată este la cel puțin o zi după ora de plecare programată inițial, pasagerii au dreptul de a primi gratuit și:

  • Cazare la un hotel, dacă este necesară o ședere suplimentară, față de cea programată de către pasageri;
  • Transport între locul de cazare și aeroport;

În ce constă dreptul la rambursare în cazul zborului întârziat?

În cazul în care întârzierea zborului este de cel puțin cinci ore, pasagerii au dreptul la:

 

  • rambursarea, în termen de maxim şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea de de călătorie neefectuată şi pentru partea deja efectuată, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, într-un timp cât mai scurt;

Când și în ce cuantum se recunoaste dreptul la compensație în cazul zborului întârziat?

Conform Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, pasagerii unui zbor întârziat  pot invoca dreptul la compensaţie atunci când  ajung la destinația finală cu o întârziere de minim 3 ore față de ora de sosire programată inițial de către compania aeriană.

În cazul zborului întârziat, pasagerii au dreptul la o compensaţie în cuantum de:

 

  • 250 EUR pentru zborurile pe o distanță mai mică sau egală cu 1500 km;
  • 400 EUR pentru zborurile intracomunitare pe o distanță mai mare de 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km;
  • 600 EUR pentru toate celelalte zboruri:

Dreptul la rambursare sau redirecționare exclude dreptul la compensație?

Nu, pasagerii au dreptul la compensație, chiar dacă și-au exercitat dreptul la rambursare sau redirecționare.

Când operatorul de transport aerian nu este obligat la plata compensațiilor, în cazul unui zbor întârziat?

Potrivit practicii Curții de Justiție a Uniunii Europene, pasagerii aerieni nu au dreptul de a solicita compensații, dacă au ajuns la destinația finală cu o întârziere de minim 3 ore, dacă compania aeriană dovedește că întârzierea este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate în ciuda tuturor măsurilor posibile.

5. Zbor anulat

Când se consideră un zbor anulat?

Suntem în prezența unui zbor anulat atunci când nu se efectuează un zbor programat și pentru care s-a făcut cel puțin o rezervare.

 

Un zbor întârziat, indiferent de durata întârzierii, chiar dacă este prelungită, nu poate fi considerat zbor anulat dacă se efectuează în conformitate cu programarea prevăzută anterior.

Ce reprezintă dreptul la asistență în cazul refuzului la zborului anulat?

În cazul întârzierii unui zbor, pasagerii au dreptul de a primi gratuit, din partea companiei aeriene, următoarele beneficii:

  • Mese și băuturi răcoritoare, pe durata timpului de așteptare;
  • Două apeluri telefonice sau mesaje telefon sau fax;

 

Dacă ora de plecare anticipată este la cel puțin o zi după ora de plecare programată inițial, pasagerii au dreptul de a primi gratuit și:

  • Cazare la un hotel, dacă este necesară o ședere suplimentară, față de cea programată de către pasageri;
  • Transport între locul de cazare și aeroport;

În ce cuantum se recunoaște dreptul la compensație în cazul zborului anulat?

În cazul zborului anulat, pasagerii au dreptul la o compensaţie în cuantum de:

  • 250 EUR pentru zborurile pe o distanță mai mică sau egală cu 1500 km;
  • 400 EUR pentru zborurile intracomunitare pe o distanță mai mare de 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km;
  • 600 EUR pentru toate celelalte zboruri;

În ce constă dreptul la rambursare sau redirecționare în cazul zborului anulat?

Pe lângă dreptul la asistență, companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor dreptul de a alege între următoarele opțiuni:

  • rambursarea, în termen de maxim şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea de de călătorie neefectuată şi pentru partea deja efectuată, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, într-un timp cât mai scurt;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil;
  • redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Dreptul la rambursare sau redirecționare exclude dreptul la compensație?

Nu, pasagerii au dreptul la compensație, chiar dacă și-au exercitat dreptul la rambursare sau redirecționare.

În ce situații compania aeriană nu este obligată să plătească compensații în cazul unui zbor anulat?

În cazul unui zbor anulat, pasagerii aerieni nu au dreptul la compensații în următoarele situații:

  • Dacă sunt informați despre anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte de ore de plecare programată inițial;
  • Dacă sunt informați despre anularea zborului într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare și le se oferă un zbor redirecționat, care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută inițial;
  • Dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută inițial și li se oferă un zbor redirecționat, care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută inițial și să ajungă la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută;
  • Dacă compania aeriană dovedește că întârzierea este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate în ciuda tuturor măsurilor posibile.

6. Bagaje pierdute, distruse sau întârziate

Care este legislația aplicabilă în cazul pierdurii, distrugerii sau întârzierii bagajelor?

În această materie, la nivelul Uniunii Europene, Regulamentul nr.889/2002 al Parlamentului european şi al Consiliului European impugn companiilor aeriene aplicarea Convenţiei de la Montreal din 1999 în privinţa transportului aerian de pasageri şi bunuri. În România, Convenția de la Montreal a fost ratificată prin Ordonanța Guvernului nr.107/2000.

Ce reprezintă dreptul la compensație în cazul în care bagajele sunt deteriorate sau ajung cu întârziere?

Potrivit Convenției de la Montreal, compania aeriană răspunde pentru prejudiciile cauzate pasagerilor din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului. Din păcate, nu este reglementată expres o procedură de cuantificare și a acordare a dauenlor provocate în aceste situații, ci numai o limită maximă a despăgubirilor, care se pot acord, în cuantum de 1000 DST ( Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ, 4500 RON. În practică, companiile aeriene fie pun la dispoziția pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necessitate ( produse de igienă și îngrijire personal), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru astfel de produse, pe baza înscrisurilor anexate la cerere de despăgubire. Echipa zboramânat.ro vă poate ajuta să obțineți compensația cuvenită, în funcție de prejudiciul efectiv suferit, cât mai aproape de cuantumul maxim prevăzut de Convenția de la Montreal.

Ce reprezintă dreptul la compensați în cazul în care bagajelor pierdute?

Nici în cazul pierderii bagajelor, nu este reglementată expres o procedură de cuantificare și a acordare a dauenlor provocate în aceste situații, ci numai o limită maximă a despăgubirilor, care se pot acord, în cuantum de 1000 DST ( Drepturi Speciale de Tragere, aproximativ, 4500 RON. În practică, operatorii aerieni solicită pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conţinute în bagaj şi a obiectelor de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăşi limita menţionată (1000 DST). Dacă, în schimb, pasagerul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg). Echipa zboramânat.ro vă poate ajuta să obțineți compensația cuvenită, în funcție de prejudiciul efectiv suferit, cât mai aproape de cuantumul maxim prevăzut de Convenția de la Montreal.

Când se poate exercita dreptul la compensație în cazul bagajelor pierdute?

Pasagerul poate solicita compensațiile cuvenite pentru bagajul pierdut, în situația în care compania aeriană recunoaște pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a ajuns la destinație în termen de 21 de zile, de la data la care ar fi trebuit să sosească.

Care este procedura obligatorie de urmat, în cazul în care bagajele nu sunt predate pasagerilor, atunci când ajung la destinația finală?

În această situație, pasagerii trebuie să completeze de îndată un formular referitor la bagajul întârzit, denumit Property Irregularity Report, care trebuie înregistrat la serviciul specializat din cadrul aeroportului.O copie a acestui document, având numărul de înregistrare, trebuie păstrată de către pasager. După depunerea acestui formular, compania aeriană trebuie anunțată în maxim 7 zile.

error: Content is protected !